Elgesio ir aktyvumo ar dėmesio sunkumų turintys vaikai

Švietimo dokumentuose elgesio ar (ir) emocijų sutrikimai skirstomi į: aktyvumo ar (ir) dėmesio sutrikimus (aktyvumo sutrikimas, dėmesio sutrikimas, aktyvumo ir dėmesio sutrikimas); elgesio sutrikimus (prieštaraujančio neklusnumo sutrikimas, elgesio sutrikimas (asocialus elgesys); emocijų sutrikimus (nerimo spektro sutrikimas, nuotaikos spektro sutrikimas).

Elgesio sutrikimai pasireiškia pasikartojančiu ir nuolatiniu kitų teises pažeidžiančiu, agresyviu ir provokuojamu, įžūliu elgesiu. Turintiesiems šių sutrikimų būdingi pykčio proveržiai, dirglumas, irzlumas, šiurkštumas, nemandagumas, autoritetų neigimas, maža tolerancija frustracijai, atsakomybės stoka, negebėjimas užsibrėžti ir siekti tikslo, užuojautos, gėdos, įžvalgų stoka.

Aktyvumo ar (ir) dėmesio sutrikimai pasireiškia amžiaus neatitinkančiais dėmesingumo (nesugebėjimas pakankamai ilgai išlaikyti dėmesį, baigti pradėtą darbą), padidėjusio aktyvumo, arba hiperaktyvumo (bėgiojimas, judėjimas, triukšmavimas, kai reikia sėdėti ramiai, įkyrus elgesys) ir impulsyvumo (nesugebėjimas sulaukti savo eilės, atidėti noro išpildymo) požymiais.

Ką daryti tėvams ir mokytojams?

1. Palaikykite akių kontaktą, prieikite arčiau vaiko, naudokite neverbalinį kontaktą, ištarkite jo vardą;

2. Užduokite klausimą („Ar kilo kokia problema?“ „Gal galiu tau padėti?“), palaikykite, pasiūlykite pagalbą, naudokite priminimus, nukreipkite dėmesį („Man reikėtų, kad tu...“);

3. Perspėkite, paaiškinkite pasekmes („Jei tu taip darysi, tai atsitiks tai ir tai... Tu gali rinktis...“);

4. Pastebėti vaikus, kai jie elgiasi gerai, ir pastiprinti jų elgesį pagyrimu ar kitokiu paskatinimu;

5. Vykdant grupines veiklas gerai apsvarstyti jungimąsi į grupes, jei to reikia užduočiai atlikti, suteikiant vaikams, turintiems emocijų ir elgesio problemų, galimybes stebėti ir kopijuoti tinkamo elgesio modelius;

6. Kruopščiai išaiškinti vaikams jų elgesio pasekmes;

7. Siekiant sumažinti pykčio ar konfrontacijos proveržius, jei įmanoma, pasitelkti humorą (tačiau nemenkinti vaiko);

8. Jeigu kilo problemų ir vaikas pradėjo elgtis netinkamai, reikėtų sudaryti galimybę jam pabūti ramioje aplinkoje.

 

Autorius:
Psichologė Živilė Šiuikienė

Nepamirškite padėkoti autoriui
Ankstesnės naujienos
  • Elektroninis dienynas
  • Tėvams
  • Mokiniams
  • Mokytojams
Naujienų archyvas